Sex i det skjulte

Men mens me for saker i papiravisa måler kvalitet etter journalistiske kriterium – som relevans, kjeldekritikk, godt språk/bilde – er det fremste målet for nettsaka kor mange klikk ho har fått
– Jan Zahl, Stavanger Aftenblad.

Klikk betyr penger, og for å øke antall klikk slenges det gjerne på skandaløse titler, eller et eller annet om sex. Sex selger, det uttrykket ligger det mye bak. Mange vil kanskje ikke innrømme det og synes alt sammen bare er søppelnyheter, men de aller fleste av oss blir nysgjerrige når vi ser at det handler om sex, kjendiser eller andre “uviktige” ting i nyhetsbildet. Og som vi alle vet styres vi av nysgjerrigheten, vi må vite, og dermed klikker vi oss inn.

I boken Å skrive for skjermen. En innføring i nettjournalistikk skriver Martin Engebretsen om hvordan nettavisene må forholde seg til leserne.

Vi bruker ikke tid på noe som ikke holder mål – tilbudet er for stort og tiden for snau til den slags sløsing.
– Martin Engebretsen.

Dette kan også tolkes som at vi ikke gidder å kaste bort tiden vår på lange, kjedelige artikler om politikere eller nye lover. Vi har noen få minutter i pausen på jobben, eller mens vi sitter på bussen og da er det de korte, morsomme, interessante artiklene som “holder mål”. Vi er rett og slett ikke så opptatt av alle disse hverdagsnyhetene, de kan vi kikke litt på mens vi spiser frokost. Resten av dagen vil vi enten underholdes eller lese om de store tingene som dukker opp fra tid til annen.

Det å lese nyheter har blitt mer en privatsak etter at smarttelefonene dukket opp. Vi sitter ikke alltid på pauserommet på jobben, på toget, eller ved frokostbordet med en stor avis folk lett kan lese over skulderen vår. Vi sitter med våre små skjermer, ingen trenger å vite hva slags “nyheter” vi leser, og derfor er det nok mange flere som klikker seg inn på disse skandaleartiklene. Vi leser om sex, i det skjulte, mens på pauserommet leser vi om “de viktige tingene”.

Journalistikken er nødt til å ta en annen form i nettavisene enn i papiravisene. Folk leser de to veldig forskjellig. Dessuten er nettet fullt av konkurrenter, bare se på alt som blir delt på sosiale medier, det finnes mange titalls artikler der ute om skandaler og sex, korte, underholdende artikler som passer godt inn i en travel hverdag. For å overleve, for å tjene penger, må nettavisene bruke slike klikkagn titler. De må skrive om det vi vil ha, men ikke nødvendigvis det vi trenger å få med oss av hva som skjer i verden.

Eva Rikke

Advertisements

6 thoughts on “Sex i det skjulte

  1. Gøy å lese blogginnlegget ditt! Jeg tror også som du sier, at hvilke nettsaker vi leser og klikker inn på har mye å gjøre med at folk flest har lite tid. Tidsklemma er noe mange kjenner på i hverdagen og dette tror jeg gjør at vi som nettbrukere helst leser de korte, kortfattede sakene som er skrevet for å underholde. De tyngre sakene om politikk og lignende foretrekker vi derimot å få inn med teskje av en nyhetsanker på TV. Aller helst på kvelden, når vi har god tid, og har satt oss godt til rette i sofaen foran TV-en.
    -Kristina :-)

    Like

  2. Hei Eva!
    Ja, sex selger. Jeg synes denne klikk generasjonen innen nyheter er rimelig tragisk. Selv om jeg er enig, og må dessverre innrømme at interessen min pirres av sex, kjendiser eller andre “uviktige” ting i nyhetsbildet. Skal vi prioritere bort de viktige sakene? Hvor hardt skal man vinkle eller overdrive en sak for å få flest klikk. Liker veldig godt refleksjonen din av nyheter på mobilen kontra papirutgave på pauserommet. Tidligere måtte man sitte med avisen på T-banen, da er det ikke så kult å lese om saker som er såkalt tabu. Men med smart telefonen kan du lese hva du vil i all hemmelighet. På jobb skal du lese de sakene det er ”verdt å lese”. De opplyste og interessante sakene. Saker vi ser på som ”viktige”. Avisene har ikke det monopolet de hadde før. Nå er det så meget annet som kan friste kundene. Avisen er et produkt og det må selge. Mer klikk desto mer penger, mer reklame osv. For å overleve er avisene nødt til å følge en slik klikk trend. Interessant innlegg Eva, fortsett slik!

    Like

  3. Liker innlegget ditt, og er helt enig! Du beviser jo allerede poenget om at sex selger bare i overskriften, og jeg må innrømme at jeg selv ble nysgjerrig på å lese videre. Kanskje litt som forventet, og også slik jeg har sett så mange steder på nettet før, et innlegg som handler mindre om sex, og mer om andre ting. Om ikke annet fikk du i hvert fall oppmerksomheten min… Synes det du sier om kortfartig er interessant, da jeg kjenner meg selv veldig igjen! Veldig mye, og særlig nyheter, blir kjedelig i lengden. Det er kanskje mye jeg BURDE vite, men oppmerksomheten trekkes kun i mot det jeg ønsker å vite. Da er det faktisk irrelevant (i hvert fall til en viss grad) om det er viktig dersom det ikke er interessant.

    Like

  4. Hei!

    Jeg synes dette var et veldig godt skrevet innlegg. Sitatene både fra Stavanger Aftenblad og Martin Engebretsen skaper en god flyt i teksten, og du klarer å bygge opp argumentene dine med ekstra støtte fra disse. Dette skaper troverdighet, bra jobbet!

    Ellers er jeg veldig enig i det du skriver. Selv om vi kaller mange av sakene som publiseres på ulike nettaviser for søppelnyheter, så er nysgjerrigheten der og det blir lest. Uansett hvor mye folk benekter det og uansett hvor tullete overskriften høres ut. Jeg synes også at du har et godt poeng når du skriver at vi som regel leser de “viktige” nyhetene når vi er i det offentlige rom, i frykt for at noen skal se at man leser søppelnyhetene i pausen på arbeidsplassen. Jeg kjente meg hvertfall godt igjen!

    Like

  5. Hei Eva :)

    Jeg syntes det du skriver er veldig bra. Det er ingen tvil om at sex selger og at nysgjerrigheten til mange av oss tar overhånd når sex er en del av en overskrift. Som du selv sier, er det ikke sånn at alle rundt oss lenger ser hvilke nyheter man leser. Mobilen er en privat gjenstand og det er lett å kunne sitte å lese på mobilen uten å bekymre seg for om andre ser hva du leser. Jeg tror også at den hektiske livsstilen mange lever i dag er med på å bestemme hva vi klikker oss inn på av nyhetssaker. Lange artikler om f.eks. politiske saker krever større konsentrasjon enn sladdernyheter. Hvis man kun har noen få minutter til rådighet er det ofte lettere å lese «lette og overfladiske» nyheter som tilfredsstiller nysgjerrigheten, men som kanskje ikke gir oss så mye nyttig innputt.

    Ha en fin dag :)

    – Benedicte –

    Like

  6. Du skriver et svært oversiktlig og interessant innlegg. Bare tittelen i seg selv ville nok gjort dette til en populær klikk-sak. Du bygger opp med gode sitater underveis, både fra pensum og fra nettavis. Likte spesielt det sitatet du hentet fra pensumlitteraturen. Engebretsen skriver at vi ikke bruker tid på noe som ikke “holder mål”. Når jeg leste dette sitatet, skulle jeg nesten tro at det var nettsaker som han mente ikke holdt disse målene. Men hva er det egentlig som bestemmer og avgjør hva som holder mål? Det er det nok ingen bestemt fasitt på. Som han sier er tilbudet så stort, og tiden for snau – så hvorfor skal man gidde å bla i en A3-formats avis og lese lange, kjedelige artikler om politikk?

    Kjempebra innlegg hvor du trekker fram en rekke interessante punkter, og du treffer oss lesere (hvertfall meg) med det du skriver. Tommel opp!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s