Utnytt mennesket

I dagens samfunn er Internett så integrert at det ville være tullete om nyhetsredaksjoner ikke utnyttet dets potensiale til det ytterste. På nettet kan vi finne alt vi lurer på, pluss litt til. En masse fakta, meninger og synspunkter, og nyheter ligger bare noen få tastetrykk unna. I 2006 startet CNN noe de kaller for iReporting, hvor vanlige mennesker kan laste opp bilder og tekst av nyhetsverdi, som CNN fritt kan bruke i sine nyhetssendinger. På denne måten får de mye gratis, ved at informasjonen kommer til de i stedet for at de må ut og lete etter den. De kan også på denne måten få tilgang på informasjon og synspunkter en journalist kanskje ikke hadde fått, spør du mannen i gata får du bare ett synspunkt, på nett er det mange gater med mange menn. Derfor bør også nettredaksjoner utnytte potensialet i blogging, hvor leserne kan komme med tilleggsinformasjon.

Når alt er så tilgjengelig som det er i dag vil vi som mottakere av nyheter bli både mer kravstore og kanskje også litt mindre kritiske. Vi leser gjerne blogger og stoler på det som står, men vi leser ikke bare en blogg, vi leser mange. Før leste man kanskje papiravisen og det var det, man fikk en artikkel, ett ståsted, på hver sak. Mens i dag kan vi lese hundrevis av artikler og ståsteder om hver nyhet. Vi får et bredere grunnlag for våre meninger. Derfor forventer vi også at nyhetsredaksjoner lenker til andre artikler og andre nettsteder slik at vi selv kan gjøre oss opp en mening ut ifra alt som er der ute. Journalistikk er ikke lenger en enveiskjørt gate, på nettet kan vi finne nyheter og stoff om saker overalt. Og så lenge alt dette ligger ute, så lenge alle kan informere hverandre, samtidig, hvorfor ikke utnytte det?

Great digital journalists consume and produce content at the same time, constantly publishing what they are reading and hearing.
– David Carr, The New Yorker.

Alle går rundt med verden i lomma og når vi venter på noe, eller kjeder oss, klikker vi oss inn på saker, nettredaksjonene må derfor være flinke med såkalte klikkagn titler og de må oppdatere ofte. De må ha med bilder og gjerne lenke videre til lignende artikler, på den måten fanger de oss inn i et vev av nyheter og vi glemmer tiden.

 On the web, curiosity rules—but all curiosities eventually become routine.
– Ian Bogost, The Atlantic.

På nettet er det nysgjerrigheten som bestemmer, og det vi blir nysgjerrige på er mye rart som vi ikke hadde blitt, om ikke de dukket opp på Facebook osv. Når vi ser at vennene våre har sjekket det ut blir vi bare enda mer nysgjerrige. Dessuten når alt bare er et klikk unna, og det tar 1 min å finne det ut, hvorfor ikke gjøre det? ”Nyheter” i dag styres av slike korte rare ting vi egentlig aldri har lurt på inntil vi så overskriften, og som vi nå bare må vite. Eller tester, bare se på New York Times sin mest leste “nyhetssak” i 2013, en test om amerikansk dialekt. Vi må rett og slett bare vite ting vi ikke har hatt interesse av før akkurat nå. Derfor er det viktig at nyhetsredaksjoner er der og er aktive.

Eva Rikke 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s