Klikk deg gjennom verden

Hypertekster finnes overalt på nett. Vi klikker oss inn på VG, der finner vi en spennende artikkel og bare noen få linjer ut møter vi vår første hyperlenke. Ett ord, eller kanskje en del av en setning, skiller seg ut, den har en annen farge og det går an å klikke på den. OK, vi blir nysgjerrige, vi klikker og kommer til en ny artikkel, men for hver lenke vi klikker på dukker det opp 5 nye. Slik kan vi holde på en stund helt til vi har mistet tråden og går lei, helt til vi har gått oss bort. Kanskje vi gir opp, lukker siden og gjør noe annet.

 

Begrepet hypertekst står sentralt i samtalen rundt de nye mediene. Oppløsningen av den lineære struktur innebærer store konsekvenser for tekstens koherens, for dens kontekst og dermed for tekstens meningsdannende potensial.
– Martin Engebretsen, En skjermet verden.

 

En hypertekst er ofte multimodal, den består av tekst, bilder og kanskje video, og i teksten er det mange hyperlenker som kobler tekstene sammen i et intrikat veinett. Uten kart og kompass, eller en guide, er det ikke alltid lett å finne veien tilbake. Det er ikke alle hyperlenker som er like relevante for saken og vi blir fort distrahert, vi klikker på en lenke og vips leser vi om noe annet. Den nye hyperteksten får oss kanskje til å glemme det vi opprinnelig var interessert i, og dermed får vi egentlig aldri vite svaret på det vi lurte på.

Selvfølgelig er det også positive sider ved å lese nyheter og andre saker på denne måten. Vi som lesere kan tilegne oss den informasjonen vi er interessert i, i den rekkefølgen vi selv vil, og vi kan få alle viktige opplysninger og all den bakgrunnsinformasjonen som er postet tidligere bare ved noen få klikk. Vi er ikke bare passive mottakere av nyheter lenger, vi har tatt over makten og bestemmer selv hva som er viktig for oss. For avisenes del kan de lenke til andre artikler eller uttalelser fra eksperter som støtter opp om det de skriver, eller vise oss motstridende synspunkter fra andre kilder slik at vi kan få et vidt syn på saken.

Skjermbilde 2015-03-26 kl. 15.43.58

Bildet over er hentet fra VGs nettside, fra en sak om giftgasser på fly. Dette er et godt eksempel på hvordan VG bruker hyperlenker i tekstene sine, og den røde skriften brukes for å markere disse lenkene. Ved hjelp av hyperlenker kan nettaviser oppdatere sakene sine kontinuerlig, de kan legge inn nye lenker slik at vi alltid får siste nytt. Og som VG gjør i eksempelet her, kan de brukes for å henvise til andre saker om temaet.

Kathleen Burnett ved Rutgers University i USA mener at slike hypertekster fungerer slik hjernen vår gjør. Vår tankegang er ikke lineær, vi tenker ikke en tanke ferdig før vi starter på en ny. Tankene våre er frie, og når vi nå har muligheten til å lese nyheter på en lignende, ”fri”, måte passer det oss bedre. Men et slikt veinett av nyheter kan bli for komplisert, om vi ikke holder tunga rett i munnen kan vi sitte igjen med bare brokker av nyheter.

Eva Rikke

Advertisements

2 thoughts on “Klikk deg gjennom verden

  1. Helt enig! Jeg syns også hypertekster kan være litt .. litt stress kanskje? Det tar jo aldri slutt!! Ellers likte jeg hvordan du svakt forklarte fenomenet “hypertekst” i “innledningen”, og hvordan du fortsetter å reflektere rundt dette. VG er helt rabiat på hypertekster og lenker, godt eksempel!

    Like

  2. Pingback: Journalist på nett | tigerrikke

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s