Digital formidlig

Som student ved UiA, på Kommunikasjon, visuelle medier og praktisk produksjon, har jeg fått i oppgave å skrive en refleksjonsblogg i faget digital formidling.
Denne uken var spørsmålet:

Hva ønsker jeg å få ut av dette kurset, og hvordan skal jeg nå det målet? 

Dette spørsmålet har jeg alltid synes at har vært et vanskelig spørsmål. Hvert år starter minst en lærer med å spørre “hva forventer dere av dette faget, hva vil dere sitte igjen med?” Det opplagte svaret, og det som dukker opp med en gang, er at jeg vil sitte igjen med en følelse av at jeg har lært noe. Men det er ikke et ordentlig svar, det er bare for å svare noe. Jeg vil sitte igjen med en følelse av at jeg er klar for å gå videre innen dette. At jeg har kompetanse nok til å bygge videre på utdanningen min og at jeg en dag vil ha en god forståelse for det jeg jobber med. Jeg ønsker at læreren skal gjøre sin jobb godt, og at han ikke bare skal lære oss, men at han skal vise oss og hjelpe oss. Svare på eventuelle spørsmål jeg eller de andre i klassen har, slik at vi på slutten sitter igjen med en forståelse av faget og ikke bare en masse fakta vi har pugget. Men dette er generelt for alle fag vil jeg si, innen faget digital formidling ønsker jeg å vite mer om hvordan kommunikasjon over nett, og gjennom det digitale, fungerer i praksis. Dette er et spennende fag som endrer seg hele tiden, noe som gjør det enda morsommere. Det gjør at i et slikt fag må man ha forståelse og ikke bare kunnskap, forståelse for hvordan det utvikler seg. Jeg ønsker å sitte igjen med en slik forståelse.

Hvordan jeg skal nå det målet? Jeg skal gjøre mitt beste. Jeg vet at det er lett å miste motivasjonen og fokus, men jeg skal lese det jeg får beskjed om, og møte til forelesninger. Jeg skal prøve så godt jeg kan å følge med på det som skjer foran i salen og ikke bare på det som skjer på telefonen. Slike mediarelaterte fag har blitt veldig populære, men det er viktig å huske på at de ikke bare er kule og praktiske fag. Det ligger også mye fagstoff bak som fort kan bli kjedelig. Det gjelder bare å holde motet oppe og stå på.

Eva Rikke

One thought on “Digital formidlig

  1. Pingback: Status: Digital formidling | tigerrikke

Leave a Reply

